איך עושים סיור מפעלים בצ'יאנג מאי?
top of page
  • גולן שרמן

איך עושים סיור מפעלים בצ'יאנג מאי?

עודכן: 1 באוק׳ 2022

אחת הפעילויות הפופולריות והמעניינות לכל הגילאים בצ'יאנג מאי היא סיור בין מפעלים קטנים המייצרים סחורה מקומית בעבודת יד. מתכונת הביקור בכל המפעלים דומה, בהתחלה צופים בתחנות השונות של תהליך הייצור והסיור מסתיים תמיד בחנות מפעל גדולה ונוצצת, בה תוכלו לקנות את כל הסחורה במחיר הגבוה משמעותית ממחירה של אותה סחורה בשווקים של צ'יאנג מאי... טוב, אולי הגזמתי וזו סחורה איכותית יותר, אבל בכל זאת עדיף לקנות בשווקים.

רוצים לקבל מייל על כל פוסט חדש שאני מפרסם? הירשמו כאן

מפעל מטריות נייר הוא הפופולרי מכולם

איך מטיילים ממפעל למפעל?

זה מאוד פשוט. המפעלים מרוכזים סביב הכפר Bo Sang (שפירוש שמו "כפר המטריות") ממזרח לצ'יאנג מאי ואפשר לבקר בהם בקלות עם רכב או עם מונית. פשוט תגידו לנהג המונית Factories וסכמו איתו על מחיר לביקור בשלושה מפעלים למשך שעתיים לאחר שבחרתם מה מעניין אתכם. הנהג מקבל תשלום מהמפעלים אליהם הוא לוקח אתכם או אחוזים מהמכירות ולכן ינסה לשכנע אתכם לבקר בכמה שיותר מפעלים. זה יעלה לכם בסביבות 200-300 באט למונית כולל ההמתנות. כבר נתקלתי בלא מעט נהגים שהציעו את זה בחינם.


פירוט המפעלים המומלצים

מומלץ להתחיל במפעל המטריות (Bo Sang Umbrella Village), שהוא המרתק מכולם. בתחילת הסיור תצפו בהכנת הנייר למטרייה, אותו מכינים מקליפת גזע עץ תות. הנייר עובר תהליך ממושך של השרייה במים למשך 12 שעות ולאחר מכן הרתחה לשלוש שעות נוספות. אגב, מטריות יכולות להיות מוכנות גם מחומרים אחרים בהתאם לשימוש שלהן (גשם, צל או ליופי) כגון משי או כותנה.

את העיסה הצפה על המים שולים באמצעות מסננות גדולות

את העיסה המתקבלת מכים בפטיש עץ, מחמצנים, שוטפים היטב ומערבבים באמבט מים ואז שולים אותו באמצעות מסננות גדולות, נותנים לו להתייבש במשך מספר שעות ואז מקלפים מהמסגרת את הנייר המוכן. כמה פשוט...

את הנייר מקלפים מהמסננת לאחר ייבוש של ארבע שעות

כעת בונים את שלד המטרייה מחלקים שגולפו באמנות מעץ במבוק, בעבודה מורכבת מאוד. רק אלוהים יודע איך הם עושים את זה במדויק, תוך שהם מחברים את כל החלקים באמצעות שרוך.

הרכבת שלד המטריה הוא תהליך מורכב למדי

בשלב הבא מצמידים את הנייר לאחר שהתייבש ונצבע בצבע הרצוי לשלד הבמבוק

ואז מגיעים לחלק המרתק ביותר בתהליך ההכנה, בו מציירים האמנים על המטריות והופכים אותן לכל כך ססגוניות. זה יכול להיות "סתם" עיטורים צבעוניים או פילים, פרפרים, דרקונים, סחלבים וכל מיני אלמנטים תרבותיים מקומיים. אני מתרשם שרוב התיירים קונים מטריות עם פילים... למה? כנראה שזה הכי מאפיין את תאילנד. אם תרצו, אפשר לבקש מהאמנים לצייר לכם ציורים על כל מיני פריטי לבוש, תיקים או אפילו על הכיסוי של הטלפון הסלולרי. אם אין לכם פריט שניתן לצייר עליו, תוכלו לרכוש בחנות המפעל חולצת טי שירט חלקה או כיסוי חלק לטלפון במחיר של 150-200 באט ואז לתת להם לצייר. מחיר הציור נקבע על פי גודלו ונע בטווח של 50-200 באט ולוקח 5-15 דקות. ילדים זוכרים את הביקור במפעל המטריות כחוויה ענקית, בייחוד אם תתנו שיציירו להם ציור.

אמנית מציירת ישירות על כיסוי של טלפון נייד

משם נמשיך למפעל גילוף בעץ (Sudaluck) בו אפשר לראות אומנים מייצרים יצירות תלת ממד מרשימות על עץ טיק. פה תוכלו לחזות באמני הגילוף מסתתים בדייקנות רבה יצירות מעץ החל מתמונות עץ תלת ממדיות ועד שולחנות סלון עצומים וכל פריט ריהוט אחר. אם ממש בא לכם לקנות, דעו כי המפעל שולח את הקניות לישראל, אך תאלצו להיפרד מממון רב. המוצרים מאוד יקרים. אחרי כמה דקות יתחיל לשעמם לכם וזה הזמן לעבור למפעל הבא.

לא פלא שיצירת האמנות הזו עולה כל כך הרבה כסף

המפעל הבא מתמחה בלכה (Bankhern Laquerware) ותוכלו לראות בו את תהליך הייצור של כלים מעץ המצופה לכה שחורה מבריקה ועליה עיטורים בעבודת יד. מגוון המוצרים עצום, בעיקר קעריות, כלי אחסון וקופסאות, תמונות וכל מיני פריטי דקורציה. תוכלו לעבור בתחנות השונות ולראות בתחילה את הפריט נצבע בלכה שחורה, מתייבש ואז מגיע שלב דומה לזה במפעל המטריות, שבו מעטרים את הכלי בציורים בעבודת יד של אמנים. מזכיר לכם שהמחירים של אותם פריטים בשווקים של צ'יאנג מאי יהיו יותר זולים משמעותית (אבל נדמה לי שכבר אמרתי את זה קודם, בעצם אני יודע שאמרתי...).

אמנית מעטרת כלי בסיס לנר לאחר שצופה בלכה

מפה ניסע למפעל האחרון בסיור, מפעל המשי (Thai Silk Village), גם הוא אהוב מאוד על ילדים כי הוא מוליך אותם ממש דרך כל שלבי מחזור החיים של המשי. מיד בכניסה למפעל תראו מגשים עמוסים בתולעי משי. אי אפשר לשחק איתם גם כי הם לא חברותיים וגם כי אסור, אבל הם ממש מזכירים שבילדות היינו מחפשים אותם על עצי התות בשכונה בדרך לבית ספר...

התולעים ממושמעות ולא יוצאות מהמגש :-)

ולמה הופכות תולעי משי? נכון, לגלמים יפים וצהובים, אבל בזה פחות או יותר מסתכם מחזור החיים שלהן. פרפר הן כבר לא יהיו... הגלמים מבושלים ומופרדים לחוטי משי דקיקים וחזקים שמהם יוצרים סלילים גדולים של משי ואלו נצבעים במגוון צבעים רב.

בתחנה האחרונה בסיור תצפו בנולים ענקיים עליהם אורגים מהמשי בדים צבעוניים במגוון סגנונות ואלו בסופו של דבר ישמשו כחומר גלם להכנת בגדים, מצעים, עניבות, מפות שולחן ועוד. בחנות המפעל הענקית יש מגוון בלתי נתפס של מוצרים במחירים יקרים למדי.

התולעת שהפכה לגולם שהפך לחוט, הפכה בסוף בעזרת הנול לבד...

כאן מסתיים הסיור הנפלא שלנו, אם לא שילמתם מראש לנהג המונית, אז סביר להניח שהוא עדיין מחכה לכם... כמה דקות ואתם חזרה בצ'יאנג מאי ממשיכים לפעילות הבאה. מקווה שנהניתם!

1,402 צפיות0 תגובות
bottom of page