כל האמת על מקלטי פילים שיקומיים בתאילנד
top of page
  • גולן שרמן

כל האמת על מקלטי פילים שיקומיים בתאילנד

הדיון האתי בנוגע למקלטי פילים בתאילנד חוזר על עצמו כל פעם מחדש מאז החלה עליה משמעותית במודעות העולמית להתעללות בבעלי חיים בכלל ולתעשיית תיירות הפילים בתאילנד בפרט. מטיילים רבים תרים אחר חוות פילים המקדמות ומקפידות על פעילות אתית, אך איך נדע שזה אכן כך?


עד לא מזמן, טיול לתאילנד לא היה שלם בלי ביקור במחנה פילים, רכיבה על גב הפיל במקרה הטוב או על ספסל מתכת במקרה הרע וצפייה במופע פילים, בו הפגינו הפילים יכולות משחק בכדור, שימוש מגוון בחדקם החזק ואפילו ציור על חולצה. כיום, כמעט כל מחנות הפילים עשו הסבה לפעילות יותר אתית, הכוללת בעיקר בילוי זמן איכות עם הפילים, האכלה, משחק ורחצה איתם בנהר.


על מנת להכריע בדיון הזה אחת ולתמיד יצאתי לבדוק את האמת מאחורי חוות הפילים הטיפוליות.

Kanta Elephant Camp
היונק הכי גדול בטבע ואני

רקע

בתאילנד חיים כיום כ-3500 פילי בר בטבע (ומספרם הולך ויורד) וכ-4000 פילים חיים במחנות פילים. למרות שהפילים נחשבים בעיני רבים לחיה הלאומית של תאילנד, אנו עדים למקרים רבים של טיפול לא הולם בהם וכולנו צפינו בלא מעט סרטים בנושא ברחבי האינטרנט כמו זה:

עוד מגיל צעיר, הפילים אולפו באכזריות לבצע להטוטים ופעילויות תיירותיות שונות, פעילויות מאוד לא טבעיות עבורם. מגפת הקורונה הובילה להתפתחות חיובית בתעשייה. חוות פילים רבות מהזן הישן קרסו כלכלית בשל היעדר תיירים, לא הייתה להם אפשרות ולהמשיך ולכלכל את הפילים והם מסרו אותם למקלטי פילים.


איך יודעים שמקלט פילים הוא אכן אתי?

מקלט פילים אתי הוא כזה המהווה בית לפילים מבלי לנצל ולפגוע בהם. מקלטים אלו מקדישים את כל מרצם ופעילותם למשימות חילוץ, שימור ופיתוח תכניות שיקום לפילים. הם נמנעים בתוקף מהעסקת פילים לצורך שעשוע תיירים ולמעשה "מנצלים" את המבקרים (בהיבט החיובי של המילה) לטיפול בפילים.

המוטיב המרכזי הוא כי החוויות של המבקרים לא יפגעו ברווחת הפילים.

קיימים 5 מבחנים מרכזיים לזיהוי רווחת הפילים: האם תזונתם מספקת? האם סביבת המחיה הולמת? האם בריאותם טובה? האם הם מתנהגים ומתקשרים אחד עם השני כמו בטבע? האם השהייה במקלט משפרת את מצבם הנפשי? לנו אין כמובן יכולת לענות על השאלות הללו, אבל לבעלי מקצוע יש.

זהו פיל אסיאתי. הוא קטן יותר מהפילים האפריקאים

אז איך בכל זאת נוכל לדעת האם מקלט פילים הוא אתי?

אני מצרף לכם המלצה על מקלטים אתיים בהמשך, אבל תוכלו לעשות עוד מספר בדיקות נוספות:

א. תחקרו את המקלט. תקראו עליו משובים וביקורות.

ב. מקלט אתי יהיה שקוף בנוגע לנהלים שלו. הוא יפרסם מהיכן הגיעו הפילים וכיצד הוא מטפל בהם.

ג. האינטראקציה בין הפילים למבקרים אמורה להיות מוגבלת לפעילויות הקשורות לטיפול בהם.

ד. בקשו לראות אישור העסקת וטרינר מוסמך, שאחראי על תכנית בריאות סדירה של הפילים.

ה. הסתכלו בעיניים האם הפילים חופשיים להתנהג כמו בטבע או שניידותם מוגבלת.


רשימת מקלטי פילים אתיים בתאילנד

יש מקלטי פילים מאומתים רבים בתאילנד. ברשימה זו אתמקד רק בכמה מהם ואני ממליץ לכם לעשות גם מחקר משלכם בהתאם להמלצות הקודמות שמניתי על מנת לאתר נוספים.


פוקט - Phuket Elephant Sanctuary

המקלט של פוקט משנת 2016 הוא אחד הידועים בתאילנד ומומלץ על ידי הנשיונל ג'יאוגרפיק. הוא משמש בית עבור פילים שעברו התעללות בתעשיית התיירות או עבודת פרך בתעשיית כריית העצים ומחויב לסטנדרטים האתיים המחמירים ביותר. עם ההגעה תתכבדו בחטיף ושתיה חמה ותלמדו על היונק הגדול ביותר בטבע. לאחר מכן תתחילו בפעילות, במהלכה תכינו לפילים מזון וויטמינים, תאכילו ותשחקו איתם, תתפלשו איתם בבוץ, תשחו איתם בנהר ותתקלחו איתם במקלחת הפילים. בסיום תוכלו להתקלח ולהחליף בגדים ולאכול ארוחת צהריים תאית ופירות. המחיר כולל הסעות. קישור להזמנה.


קוסמוי - Samui Elephant Kingdom

המקלט נמצא במרכז האי, בסמוך למפלי נמואנג ומעמיד את רווחת הפילים לפני הכל. הוא מקיים סדנאות להאכלת פילים ולהכנת כדורי ויטמינים עבורם ויש לו כללי התנהגות קפדניים על מנת לא להלחיץ את הפילים. באתר יש שביל עילי ייחודי הנקרא Skywalk, המאפשר לצפות בפילים בסביבתם הטבעית מבלי להפריע להם. בביקור במקום אתה חלק מהעדר ואתה צועד אחריהם, לומד מהם, מבין אותם ומכבד את המרחב שלהם. עם ההגעה תתכבדו בשתייה חמה וחטיפים, תוצג לכם התכנית, תתחילו להכין ארוחה עשירה לפילים ולאחריה תאכילו אותם ותאכלו את הארוחה שלכם. יש תכנית בוקר ואחר הצהריים.


צפון תאילנד - Kanta Elephant Sanctuary

זהו אחד ממקלטי הפילים האהובים עליי, הנמצא כשעה צפונית לצ'יאנג מאי. בביקור עושים היכרות עם עולמם של הפילים, מאכילים אותם בקני סוכר, בננות וענפים עצומים, מכינים להם "קציצות" ויטמינים ופרוטאין ובסוף יורדים לנהר לרחוץ אותם ולשחק איתם. בתחילת היום מקבלים מדי מאהוט, יש לוקרים ובסיום מקבלים מגבת ויש מקלחות. לאורך כל היום יש פינת שתייה חמה עם עוגיות ומים קרים.


צפון תאילנד - Burm and Emily’s Elephant Sanctuary

מקלט הפילים הזה נמצא ממערב לשמורת הטבע דוי אינטנון והוקם בשנת 2011 במיוחד על מנת להציל פילים מתנאי חיים קשים. בנוסף, מטפלים שם בבעלי חיים נוספים כגון פרות, כלבים וחתולים. הם מקדמים תיירות אקולוגית ועולם ללא פחד עבור בעלי החיים. רוב התכניות שלהם כוללות לינה, אך אפשר לתאם גם ביקור של יום אחד שכולל תצפית על הפילים ביער, האכלתם וניקיון סביבתם.


קנצ'נבורי - Somboon Legacy Foundation

מקלט יחסית חדש, שנוסד ב-2019 על מנת לאפשר לפילים סביבה חופשית וטבעית ולהקנות ידע וחינוך למבקרים במוזיאון הפילים האינטראקטיבי שלהם. המקום מפעיל פעילויות בוקר ואחר הצהריים הכוללות לימוד על הפילים, ביקור במוזיאון ובמפעל הנייר מצואה של פילים. פעילות הבוקר כוללת גם חיתוך עצי בננה ואילו זו של אחר הצהריים כוללת צפייה ברחצת הפילים. הביקור כולל ארוחת צהריים ושתייה. יש גם פעילויות ליום שלם ופעילות הכוללת לינה.


הואה הין - WFFT Thai Elephant Refuge

המקלט נמצא כ-40 ק"מ צפונית מערבית להואה הין תחת חסות קרן חיות הבר של תאילנד. הקרן נוסדה על מנת לתת מקלט לחיות שנזנחו, חוו התעללות או עם מוגבלות כלשהי במטרה לנסות לשקם אותן ולהחזירן לטבע ולהגביר את החינוך והמודעות לחשיבות של שמירה על חיות הבר. ניתן לבקר במקום במסגרת חצי יום מודרך, הכולל סיור במרכז השימור, צפייה בחיות, לימוד הסיפור האישי שלהן, ארוחת צהרים מזנון ומפגש עם המתנדבים בעת ביצוע המשימות היומיומיות שלהם. יש שירות הסעות למקום.

מסייעים ברחיצת הפילים בנהר

ואי אפשר בלי כמה מילים על פילים

הפילים הם היונקים הגדולים ביותר שחיים ביבשה. בעבר היו שלוש משפחות של פילים. משפחת הממותות נכחדה, יש פילים אפריקאים ובתאילנד מתגורר הפיל האסייתי. אחת הסיבות המרכזיות להכחדת הפילים הם זוג החיטים הבולטים משני צדי הפה, המשמשים להפקת שנהב, הגורם המרכזי לציד הפילים. אורך החיטים 2-3 מטרים ומשקלם עשרות ק"ג. החיטים משמשים את הפילים בעיקר לשם חפירת פקעות ושורשים בקרקע. לנקבה האסייתית אין חיטים ולכן סיכויי ההישרדות שלה גבוהים יותר. מאלף הפיל נקרא מאהוט, תפקיד שעובר מאב לבן והמטפל נשאר עם הפיל שנים רבות.


הפיל הוא חיה צמחונית, משקל הפיל האסייתי מעל 5 טון, גובהו מעל 3 מטרים (האפריקאי גדול ממנו) והוא חי בטבע בממוצע כ-70 שנה. הוא זקוק מידי יום לכ-140 ק"ג של צמחיה וכ-150 ליטרים מים, מה שמחייב חיי נדידה על מנת למצוא מזון ושתייה. היריון נמשך 22 חודשים, הפיל נולד במשקל של כ-100 ק"ג, מגיע לבגרות מינית בגיל 12 ולגודלו המרבי בגיל 20. הנקבה חיה לעולם בעדר בו נולדה ואילו הזכר מורחק ממנו כשמגיע לגיל בגרות. הפילה המבוגרת מנהיגה את העדר ומובילה אותו למרחקים עצומים בעקבות חיפוש מזון ומים. לפילים יש זיכרון מעולה ויכולים לזכור מקור מים בו חלפו לפני שנים רבות. מכאן נולד המושג "זיכרון של פיל".


הדבר הכי בולט בפיל הוא החדק (התארכות של האף והשפה העליונה) והוא משמש למגוון פעילויות:

א. נשימה וריח בדומה לאף

ב. שנורקל מתחת למים

ג. זרוע הרמה, נשיאה או דחיפה. החדק מאוד שרירי ויחד עם זאת גמיש ועדין

ד. ליקוט מזון מהרצפה או מגבהים

ה. השמעת קולות כמו חצוצרה

ו. שוט לסילוק תוקפים

ז. שאיבת והתזת מים או חול


הפיל הוא סמל משמעותי רשמי עבור החברה התאית. הוא נקרא בתאית Chang. האי קו צ'אנג נקרא כך מכיוון שצורתו מזכירה פיל. יש גם בירה מאוד פופולרית בתאילנד שנקראת צ'אנג.


1,103 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

9 ביטויים חשובים בתאית

המאמר מבוסס על הבלוג www.thaizer.com של Roy Cavanagh ובהסכמתו. אני לא מכיר מישהו שנסע לתאילנד וחשב שאחרי שבועיים הוא ידבר את השפה, אבל אני מכיר לא מעט מטיילים שלמדו מספר מילים וביטויים שימושיים וזה שי

bottom of page