הכל על הפירות הנפלאים של תאילנד
top of page
  • גולן שרמן

הכל על הפירות הנפלאים של תאילנד

עודכן: 25 בדצמ׳ 2023

תאילנד היא גן עדן לחובבי פירות. האקלים הטרופי החם והמישורים הפוריים הם סביבה מושלמת לגידול פירות אקזוטיים מושלמים. בכל יעד אליו תגיעו תתקלו בדוכני פירות עמוסים, בחלקם ימכרו לכם פרי במשקל ובחלקם ימכרו אותו בשקית פרוס, קר ומוכן למאכל. הפירות ססגוניים, צבעוניים, חלקם נראים מוזר, אבל אני ממליץ מאוד לא להירתע ולטעום ככל האפשר. על מנת לסייע לכם נערוך כעת היכרות עם הפירות המומלצים.

A fruit stand on the street
עגלת פירות ברחוב. הפירות קלופים, חתוכים, צוננים ומוכנים למאכל

מנגוסטין / Mangosteen / בתאית - Mang Kut

הפרי האהוב עליי ביותר וגם על המקומיים. הוא עגול, צבעו סגול וקליפתו קשה. בתוכו יש 6-8 פלחים לבנים, מתוקים מאוד, עסיסיים ועם נגיעה חמוצה קלה. צריך לבחור את הסגולים ביותר, שלא יהיו קשים או רכים מידי. מעניין לדעת שמספר הפלחים בתוכו זהה למספר עלי הכותרת בתחתית הקליפה. בחלק מהפלחים יהיו זרעים אותם לא אוכלים. אומרים עליו שהוא מסייע בהפחתת סיכון לדלקות, אלרגיות, סכרת ואפילו סרטן ומסייע בשמירה על עור בריא ובירידה במשקל כי הוא עשיר בחומרים מזינים, נוגדי חמצון וסיבים. הוא פחות מוכר מחוץ לתאילנד, אך המקומיים מכנים אותו מלך הפירות.

Mangosteen
מנגוסטין, מלך הפירות המקומי

רמבוטאן / Rambutan / בתאית - NgoR

מתחרה חזק על תואר סגן מלך הפירות ואחד הפירות התאים הפופולריים ביותר. הפרי אדום, קטן, אובלי ושעיר, בשרו לבן ועסיסי. הוא דומה מאוד לליצ'י, במרכזו גלעין שחור קטן, סביבו בשר שקוף ומתוק והוא מתקלף בקלות רבה. ככל שהפרי ורוד יותר, כך הוא טעים יותר. אסור לבחור פרי כהה מידי כי זה מעיד שעבר זמן רב מאז קטיפתו. שמו של הפרי נגזר ממילה אינדונזית שמשמעותה "שיער". כשרואים אותו, קל להבין למה. אל תתנו למראה השעיר להרתיע אתכם כי הפרי טעים במיוחד. הוא אהוב מאוד גם על קופים. ניתן למצוא אותו כל השנה, אך העונה הטובה שלו היא בין מאי לספטמבר.

Rambutan
רמבוטאן הוא אחד הפירות הטעימים והמתוקים ביותר

ג'ק פרוט / Jackfruit / בתאית - Khanoon

זהו פרי ענק, הפרי הגדול בעולם. משקלו נע בטווח של 20-30 ק"ג. רבים מתבלבלים בינו לבין דוריאן, אך הוא גדול ממנו ויותר חלק. מתחת לקליפתו הצהובה ירוקה הוא מחולק למספר חלקים ובהם יש פלחים צהובים גדולים, בשרניים, עסיסיים ודביקים עם ארומה מתוקה וטעם שיכול להזכיר אגס. צבעו של פרי בשל הוא צהוב זהוב ואילו צבעו של פרי בוסרי הוא צהוב חיוור. לא הרבה יודעים לקלף אותו והפרי נמכר בדרך בפלחים כשהוא מוכן לאכילה, אך אני ממליץ לאכול אותו רק קר. התאים אוהבים להשתמש בפרי בקינוחים או לטגן אותו בבלילה כמו טמפורה.

Jackfruit
ג'ק פרוט הוא הפרי הגדול בעולם ומשקלו מגיע ל-30 ק"ג

מנגו / Mango / בתאית - Ma Muang

מנגו הוא פרי מאוד דומיננטי במדינות רבות בדרום מזרח אסיה ותאילנד בכללן. זהו פרי עץ שיכול להגיע בגדלים שונים, בצבעי צהוב, כתום או אדום ובטעם הנע בין מתוק לחמוץ. במרכזו גלעין אליפטי גדול. יש זנים רבים שלו ומגוון דרכים לאכילתו. כשהוא בשל לחלוטין הוא צהוב ועסיסי ואפשר לחצות אותו לשניים ולאכול אותו עם כפית, אך הדרך הפופולרית לאכול אותו היא עם אורז דביק וחלב קוקוס. זהו אחד הקינוחים הפופולריים בתאילנד שנקרא באנגלית Mango Sticky Rice או בתאית Khao Niew Ma Muang. כשהוא בשל למחצה, המנגו ירקרק וחמצמץ והתאים אוכלים אותו טבול בסוכר, מלח וצ'ילי כחטיף. המנגו הבוסרי מאוד מזכיר פפאיה בוסרית ועושים איתו סלט Som Tum Ma Muang.

Mango
המנגו שולט בקולינריה התאית יחד עם האננס

דוריאן / Durian / בתאית - Tu Rean

הדוריאן מחזיק בתואר המפוקפק "הפרי הכי מסריח בעולם". בכניסה למקומות סגורים רבים כגון נמלי תעופה ומרכזי קניות תראו שלטים האוסרים על הכנסתו. הוא כנראה אחד המאכלים השנויים במחלוקת בעולם, אך רוב המתנגדים לו אפילו לא טעמו אותו פעם אחת בגלל הרתיעה מריחו העז. על כל מתנגד יש אוהד שלא יוותר עליו לעולם, אך רובם מקומיים ומיעוטם תיירים. הוא עצום בגודלו (אך הג'ק פרוט גדול יותר), קליפתו גסה ועטורת קוצים גדולים וירוקים. בפנים נמצאים פלחים צהובים ורכים במרקם המזכיר חמאה או יש שיאמרו גבינת שמנת. הוא מתוק, קרמי ומלוח במקביל. הוא פרי בריא מאוד ועשיר בוויטמין C, ברזל ואשלגן. הוא נמכר בדרך כלל בפלחים בודדים ארוזים בנפרד ומומלץ מאוד לטעום אותו לפחות פעם אחת למרות מחירו היקר. אם אתם לא יכולים לסבול את הפרי עצמו, נסו לפחות לטעום מאכלים אחרים העשויים ממנו כגון סוכריות, תפוצ'יפס, גלידות ועוד. הפרי אינו מומלץ במקביל לאלכוהול.

Durian
דוריאן נושא בתואר הפרי המסריח בעולם

תפוח הוורד / Rose Apple / בתאית - Chom-Poo

תפוח הוורד הוא פרי בעל מראה של אגס בצבעי אדום או ירוק בהיר, המזכיר בטעמו את התפוחים האירופאים עם שילוב טעמים מתוק, חמצמץ ומעט מר. אין לו קשר לתפוח והוא קיבל את שמו כי טעמו מזכיר וורד. הקליפה שלו מעט שעוונית והוא חלול מעט בפנים. אוכלים אותו עם הקליפה כמו תפוח והמרקם שלו אוורירי, מימי ועסיסי. ככל שהתפוח בשל יותר, כך טעמו יותר חומצי. התאים אוכלים את זה עם מלח ותבלינים או חתוך לסלט חריף. הוא לא מהפירות האהובים עליי.

Rose Apple
תפוח ורוד נראה כמו אגס וטעמו מתוק, חמוץ ומר

ליצ'י / Lychee / בתאית - Linjee

הליצ'י דומה לרמבוטאן. גודלו כגודל כדור גולף, בשרו חיוור, שקוף ומתוק וקליפתו האדומה מחוספסת וניתנת להסרה בקלות. לליצ'י זרע בודד (גלעין) רעיל, בצבע חום, אך הפרי עצמו מאוד בריא. המרקם שלו מזכיר ענבים. הפרי נאכל טרי, מבשלים איתו ומשתמשים בו למשקאות החל מתה ועד מרטיני. הפרי זמין בעיקר בעונה הגשומה בין יולי לאוקטובר ובשאר השנה אוכלים אותו משומר.


Lychee
הליצ'י הוא פרי מתוק טעים מאוד, המזכיר בטעמו רמבוטאן

לונגאן / Longan / בתאית - Lam Yai

אם אמרנו שהליצ'י דומה לרמבוטאן, אז הלונגאן עוד יותר דומה לליצ'י. הפרי הקטן עגול ומכוסה בקליפה חומה דקיקה. בשרו שקוף, מתוק מאוד ועסיסי ובלבו גלעין שחור, גדול וחלק. סודקים את הקליפה, אוכלים את הבשר השקוף ומשליכים את הגלעין. הפרי גדל בעיקר בצפון תאילנד, אם כי תמצאו אותו בנקל בכל מקום.

Longan
הלונגאן מאוד עדין ומתוק ומאוד דומה לליצ'י

קוקוס / Coconut / בתאית - Ma Praow

הקוקוס הוא אחד הפירות הפופולריים בעולם. הפרי גדול מאוד, בעל קליפה חיצונית קשיחה בגוון ירוק ומתחת קליפה נוספת עשויה סיבים שעוטפת בשר קשה לבן ובתוכו נוזל לשתייה. הקוקוס התאי הוא מהטובים שיש ויש לו תפקיד משמעותי בתרבות הקולינרית המקומית. במטבח משתמשים בו ובחלב המופק ממנו לשימושים מאוד מגוונים, החל ממאכלי קארי ועד גלידות. כל חלקי הפרי ניתנים לשימוש, החלק הלבן נאכל טרי או מטוגן, מי הקוקוס במרכזו בריאים במיוחד ומשמשים גם לייצור יין קוקוס. חלב קוקוס המיוצר מטחינת הקוקוס עם מים חמים וקרם קוקוס הנוצר מקירור חלב קוקוס משמשים כתחליפי חלב נהדרים עם 17% שומן. מבשר קוקוס מיובש מייצרים שמן קוקוס המשמש למזון ולעיסויים. הסיבים משמשים כמזון לצאן ובקר ולייצור חבלים, מחצלות ומברשות. גזע העץ משמש לבנייה, בייחוד סירות. חלקו החיצוני של האגוז משמש כחומר בעירה. משורשי הדקל מכינים דיו לכתיבה ומייצרים מי פה. עלי הדקל משמשים כגגות לבקתות. חצאי אגוז משמשים להכנת כלי נגינה ועוד. בקיצור, לא זורקים כלום.


Coconut
הקוקוס הוא אחד הפירות הפופולריים בעולם. אין חלק שלו שאינו מנוצל

אנונה / Custard Apple / בתאית - Noi Na

אנונה הוא אחד הפירות הכי מתוקים בעולם והכי אהובים עליי. לפרי יש מעטפת גסה ירקרקה בהירה ופלחים לבנים בשרניים מאוד השזורים בגלעינים שחורים קטנים, אותם לא אוכלים. המרקם שלו מזכיר רפרפת. פרי נפלא, מתוק במיוחד, אפילו ממכר. הדרך הכי נוחה לאכול אותו היא לחצות אותו עם סכין או בידיים לשניים ולאכול את הבשר הנפלא עם כפית.

Custard Apple / Anona
האם אנונה הוא הפרי המתוק מכולם?

פיטאיה / Dragon Fruit / בתאית - gaeo mang gorn

פיטאיה הוא אחד הפירות המוזרים שיש ובעיניי גם הפחות טעימים. הוא ממשפחת הצבריים והגיע לתאילנד מהאזורים הטרופיים בדרום אמריקה. צבעו החיצוני יכול להיות אדום, ורוד סגלגל או צהוב וגודלו כתפוח, אך הוא מאורך יותר. הוא מכוסה עם קשקשים ירוקים גדולים. מקלפים אותו כמו תפוז ובפנים יש בשר עסיסי בצבעים לבן או סגול עם מלא זרעונים שחורים קטנים. לא יודע להגדיר מה טעמו, אבל הוא די תפל. מעניין לדעת שאין אפשרות לדעת על פי הקליפה מה יהיה צבע הבשר. התאים מאוד אוהבים לשתות אותו בשייקים.

Dragon Fruit
פיטאיה הוא אחד הפירות המוזרים והכי פחות טעימים

אננס / Pineapple / בתאית - Sapparod

אננס הוא כנראה מלך הפירות של התיירים, אולי רק הישראלים. הפרי בעל קליפה עם בליטות משושות דוקרניות ומתחת בשר צהוב או לבן. מאוד קשה לקלף אותו ובדרך כלל הוא נמכר מוכן לאכילה כשהוא קר. טעמו נע בין חצי מתוק למתוק מאוד. לאננס יש תפקיד חשוב מאוד במטבח. הוא מככב בקינוחים, בסלטים, במנות מוקפצות (אורז מטוגן עם אננס הוא אחד הטובים שבהם) ואפילו על פיצות. האננס הוא צמח רב שנתי, זמין כל השנה ובכל שיח גדל פרי אחד. האננס הוא אחד הגידולים החשובים במדינה ותאילנד היא מגדלת האננס הגדולה בעולם עם כ-15% מהתפוקה העולמית.

Pineapple
תאילנד היא מגדלת האננס הגדולה בעולם

ספודילה / Sapodilla / בתאית - Lamut

אני מניח שרובכם לא שמעתם על הפרי הזה מעולם. יש לו קליפה חומה חיוורת כמו לתפוח אדמה והוא לא נראה מזמין במיוחד. למרות חיצוניותו המשעממת, בפנים תמצאו בשר רך, מעט גרוס, בטעם המזכיר דבש והוא אחד הפירות המתוקים שיש. על מנת לאכול אותו, מקלפים את הקליפה עם סכין ונוגסים ללא הזרעים. התאים נוהגים לגלף אותו לעיתים קרובות לצורות דקורטיביות.

Sapodilla
ספודילה מכוער מבחוץ, אך מפתיע בטעמו המתוק בפנים

לנזון / Langsat / בתאית - Langsard

לנזון הוא עוד אחד מהפירות שאף אחד לא שמע עליהם. מבחוץ הוא דומה ללונגאן. שניהם קטנים, עגולים ועם קליפה חומה דקה, אבל פה נגמר הדמיון. הקליפה שלו רכה ומתחת תמצאו פלחי פרי שקופים בעלי בשר עסיסי ומתוק עם מעט חמיצות. מומלץ לאכול כל פלח בנפרד כי לכל פלח גלעין משלו. יחד עם זאת, הזרעים כל כך רכים שלא קורה כלום אם אוכלים אותם עם הפרי, אם כי נשיכה בגלעין תהיה מרה מאוד ולא נעימה.

Langsat
לנזון אינו מוכר כמעט, בשרו עסיסי ומתוק

פרי נחש / Snake Fruit / בתאית - Sala

אחד הפירות עם השם הכי מוזר, אך כשרואים אותו מבינים ישר למה. יש לו קליפה קשקשית זחלית והוא ממש משכיר מקטע של נחש. הקליפה שלו קשה ושבירה, כך שדי מאתגר לפתוח אותו והסיכוי הכי גדול להצליח יהיה אם תצבטו חזק את חלקו העליון. בתוכו יש אונות לבנות של בשר שטעמם מתוק וחריף במקביל. הבשר מוצק ופריך ומזכיר מרקם של תפוח. יש להקפיד ולאכול רק מסביב לגלעינים הקשים. התאים אוהבים לטבול את הפרי בתוך תערובת סוכר, מלח ותבלינים.

Snake Fruit
פרי נחש. לא קשה להבין למה קיבל את שמו


2,423 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page