שיעור קצר בבודהיזם
top of page
  • גולן שרמן

שיעור קצר בבודהיזם

עודכן: 1 באוק׳ 2022

בודהיזם היא הדת הרביעית בגודלה בעולם, אבל לרובנו היא זרה לחלוטין, אז ריכזתי לכם שיעור בסיסי בבודהיזם שיעזור לכם להבין יותר טוב את הביקור בתאילנד. רוצים לקבל מייל על כל פוסט חדש שאני מפרסם? הירשמו כאן


קצת היסטוריה

דת הבודהיזם נוסדה בהודו על ידי Siddhartha Gautama, שלימים נודע כבודהה, במאה השישית לפני הספירה. בניגוד למצופה, הוא דווקא נולד למשפחה מבוססת והיו לו חיים טובים, אך הסבל בעולם הניע אותו לרצות לשנות. הוא נטש את חיי המותרות ובחר באורח חיים צנוע למדי. אחרי 6 שנים של חיפושים, הוא מצא את ההארה בשעה שעשה מדיטציה מתחת לעץ Bodhi (סוג של עץ תאנה הקיים בהודו) ומאז בילה את שארית חייו בלימוד אחרים כיצד להגיע למצב רוחני כזה. תנועת הבודהיזם החלה להתארגן על ידי מאמיניו לאחר מותו בשנת 483 לפני הספירה. במאה ה-3 לפני הספירה, הקיסר ההודי הפך את הבודהיזם לדת הרשמית של המדינה, מקדשים בודהיסטים רבים החלו להיבנות והדת החלה להתפשט במהירות. במאות השנים שלאחר מכן הדת התפשטה למדינות נוספות, נוצרו לה זרמים שונים והיא עמדה בפני בני ההאן שניסו להשמיד אותה כשפלשו להודו במאה ה-6 והאסלאם שניסה לדחוק אותה בימי הביניים.


מבודהה אחד למעל חצי מיליארד מאמינים כיום...

כיום זו הדת הרביעית בגודלה בעולם עם כ-520 מיליון מאמינים המתגוררים בעיקר בין הודו במערב ליפן במזרח, אך גם עם השפעות במערב. בארצות הברית לבדה מתגוררים מעל 3.5 מיליון בודהיסטים. תאילנד היא המדינה עם כמות הבודהיסטים השניה בגודלה בעולם (אחרי סין), כשמעל 90% מתושביה הם בודהיסטים מאמינים (הנמנים על זרם ה-Theravada אליו אגיע בהמשך הפוסט).


האם ידעתם שבישראל מתגוררים מעל 20,000 בודהיסטים?



הזרמים המרכזיים בבודהיזם

ברחבי העולם קיימים זרמים רבים של בודהיזם, אך שלושה מהם מרכזיים והם מייצגים גיאוגרפיות שונות:

זרם ה-Theravada נפוץ בתאילנד, סרי לנקה, קמבודיה, לאוס ומיאנמר (כלומר בעיקר בדרום מזרח אסיה). זרם Mahayana נפוץ בסין, יפן, טאיוואן, קוריאה סינגפור ווייטנאם (כלומר במזרח אסיה) ואילו זרם Tibetan נפוץ בטיבט, נפאל, צפון הודו, מונגוליה, בוטאן וחלקים מרוסיה (כלומר צפון מרכז אסיה).


כל אחד מהזרמים מכבד כתובים שונים ומלמד גישה מעט שונה של בודהיזם. יש עוד מספר תתי קבוצות של בודהיזם כגון בודהיזם Zen ובודהיזם Nirvana. חלק מהזרמים של הבודהיזם משלבים מוטיבים מדתות ופילוסופיות אחרות כגון Taoism ו-Bon.


במה למעשה הם מאמינים?

הבודהיסטים אינם מאמינים בקיומה של אלוהות ועסוקים במרדף אינסופי אחר ההארה, שילוב של שקט פנימי וחוכמה. כשהם מצליחים להגיע לכזו רמה רוחנית, הם למעשה חווים נירוונה. משמעות המילה בודהה היא מואר. ההשכלה מושגת באמצעות שילוב של מוסר, מדיטציה וחוכמה. המדיטציה היא למעשה התבוננות פנימית המעוררת את האמת. מגוון השקפות העולם והפרשנויות של הבודהיזם הפכו אותה לדת מתפתחת וסובלנית ורבים טוענים שלמעשה לא מדובר בדת, אלא בדרך חיים. אחד המאפיינים החזקים של הנזירים הוא ההימנעות מתענוגות ובחירה בסגפנות. כחלק מזה הם אינם מתחתנים ונמנעים ממין. הבודהיסטים מאמינים במושגים קארמה (חוק הסיבה תוצאה) וגלגול נשמות (כל גלגול מושפע מהמעשים בגלגול הקודם). ההגעה לנירוונה היא המצב הסופי שמסיים את מעגל הקסמים של גלגול נשמות ולידה מחדש. אין לדת סימן אחד מובהק, אך יש מספר דימויים המשויכים אליה כגון פרח הלוטוס, גלגל הדארמה בעל 8 הידיות ועץ ה-Bodhi.


מאפייני הבודהיזם

התורה של בודהה נקראת דארמה. המעלות הטובות על פי הבודהיזם הן חוכמה, טוב לב, סבלנות, חמלה ונדיבות. הבודהיסטים חיים על פי 5 מצוות מוסריות שאוסרות הרג יצורים חיים, לקיחת משהו שלא ניתן לך, התנהגות מינית בלתי הולמת, שקרים ושימוש בסמים או אלכוהול. הכתבים החשובים ביותר שלהם נקראים ארבעת האמיתות הנאצלות (The Four Noble Truths) והם הכרחיים להבנת הדת.


והכי חשוב - איך זה בא לידי ביטוי בתאילנד?

התאים מאמינים שהבודהיזם הוא אחד משלושת הכוחות המחזקים את ממלכתם בנוסף ללאומיות ולבית המלוכה. העובדה שהמלך הקודם היה נזיר בנעוריו מחזקת את הקשר הזה. הטקסים הדתיים מוסיפים הרבה עניין וצבע לחייהם. רוב הבנים התאים משמשים כפרחי נזירים לתקופה של מספר חודשים ותקופה זו מהווה עבורם טקס התבגרות חשוב. הנזירות מקנה זכות לעצמם ולבני משפחתם. מעטות הן הנשים הנזירות. הילדים לומדים את חוקי המוסר של הבודהיזם כבר מגיל צעיר. המשפחה נעזרת בנזירים באירועים שונים החל מטקס מתן שם לילד, חתונה או קניית בית חדש. מקומיים רבים מבקרים במקדש לפחות אחת לשבוע, מעלים מנחות לפני פסל הבודהה, מאזינים למזמורי הנזירים ולדרשות הדארמה ומקבלים ברכות. חברי הקהילה גם מממנים את בניית המקדשים ושיפוצם.


מצווה גדולה ופופולרית היא הדבקת עלעלי זהב לפסלי בודהה. המאמינים קונים במקדשים את העלים הדקיקים ומדביקים אותם בנדיבות על הפסלים. טבעת פרחי היסמין מסמלת את יופי התורה וכשהיא נובלת זה מסמל את המהות החולפת של החיים. התאים תולים את שרשראות היסמין במקדשים ובכלי התחבורה השונים. התאים מאמינים כי קעקוע הוא מנהג בודהיסטי עתיק וכי מדובר בקמע רב עוצמה המגן עליהם מפני כוחות רעים. הם נוהגים לשרוף את הגופות ובכך הם מציינים את המעבר בין הגלגולים. גודל מדורת השריפה מעיד על מעמדו של המת. הנזירים מגלחים את ראשם בטקס המתקיים ביום הירח המלא. אשכול של שלושה מקלות קטורת מסמל את בודהה, דארמה (התורה) והסאנגה (הנזירות). הנרות מסמלים את אור ההבנה.


אחד הטקסים הבודהיסטים המרתקים נקרא Bintabat, שהוא טקס קיבוץ הנדבות היומי המתקיים השכם בבוקר זמן קצר לאחר הזריחה, אז יוצאים הנזירים מהמקדשים לבקש את ארוחתם היומית. מתן אוכל לנזירים היא מצווה פופולרית וביטוי של נדיבות. לנזירים מותר לאכול רק אוכל שתורמים להם והם חייבים לסיים לאכול עד חצות היום.


התאים אינם מצפים מאיתנו להבין בבודהיזם, אבל בהחלט מצפים לכבד אותה!
1,237 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

9 ביטויים חשובים בתאית

המאמר מבוסס על הבלוג www.thaizer.com של Roy Cavanagh ובהסכמתו. אני לא מכיר מישהו שנסע לתאילנד וחשב שאחרי שבועיים הוא ידבר את השפה, אבל אני מכיר לא מעט מטיילים שלמדו מספר מילים וביטויים שימושיים וזה שי

bottom of page